خانه / زنان / مولتی ویتامینها در بارداری، مساله این است….
مولتی ویتامینها در بارداری، مساله این است
مولتی ویتامینها در بارداری، مساله این است

مولتی ویتامینها در بارداری، مساله این است….

بسیاری از مادران بارداری که تصور می‌کنند به مکمل‌های مولتی‌ویتامین و مینرال نیاز دارند، شاید واقعا نیاز مبرمی هم به آنها نداشته باشند، زیرا آنطور که تصور می‌کنند با کمبود ویتامین و مواد معدنی روبرو نیستند.

یافته‌های به دست آمده از مروری از شواهد موجود در این زمینه که در Drug and Therapeutics Bulletin منتشر شده، حاکی از آن است که زنان باردار برای حصول اطمینان از اینکه کودکشان بهترین آغاز را در ابتدای زندگی خواهد داشت، باید بر ارتقای کلی سلامت و تغذیه خود تمرکز داشته باشند. مادران باید همچنین توصیه‌های رسمی سازمان‌های علمی را برای دریافت مکمل‌های فولیک اسید و ویتامین D به اندازه کافی جدی بگیرند و به آنها عمل کنند.

 

  عوارض بارداری

کمبودها در مواد مغذی کلیدی با عوارض مختلفی در طول بارداری و تولد نوزاد مرتبط است، از جمله پره‌اکلامپسی  رشد محدود جنین، نواقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا دفرمیتی‌های اسکلتی و وزن کم موقع تولد.

این مساله منجر به بازاریابی مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌های مواد معدنی مختلفی شده که به‌طور اختصاصی، زنان باردار را هدف قرار داده و به حفظ سلامت آنها و کودکشان کمک شایانی می‌کند. در این مطالعه مروری، مشخص شد که این محصولات معمولا حاوی ۲۰ مورد یا تعداد بیشتری ویتامین و مواد معدنی است و هزینه‌ای حدود ۱۵ پوند در ماه بر دوش خانواده می‌گذارد.

 

  فولیک اسید و ویتامین D

NHS توصیه می‌کند که زنان باردار باید از رژیم غذایی سالم و متنوع استفاده کنند. علاوه براین، آنها باید:

۱) روزانه ۱۰ میکروگرم ویتامین D اضافی در تمام طول دوران بارداری دریافت کنند و دریافت این میزان مکمل را در دوران شیردهی هم ادامه دهند.

۲) روزانه ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید، پیش از لقاح و تا هفته ۱۲ بارداری دریافت کنند تا به پیشگیری از بروز نواقص لوله عصبی کمک شده باشد.

۳) در صورتی که مادر باردار با خود سابقه خانوادگی نواقص لوله عصبی را داشته یا مبتلا به دیابت باشد یا سابقه زایمان نوزادی را با نواقص لوله عصبی ذکر می‌کند، روزانه ۵ میلی‌گرم فولیک اسید دریافت کند.

محققان همچنین در مورد دریافت مکمل‌های ویتامین A یا هرگونه مولتی‌ویتامین حاوی ویتامین A  (رتینول) در دوران باردرای هشدار می‌دهند زیرا مقادیر زیاد آنها می‌تواند به نوزاد آسیب جدی وارد کند.

بعضی از زنان نیز واجد شرایط برای دریافت ویتامین‌ها به صورت رایگان هستند تا این دسته از مادران کم‌بضاعت نیز مواد مغذی کافی دریافت کنند.این مطالعه مروری همچنین شواهدی قوی یافت که از توصیه‌های مبنی بر دریافت روزانه ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید در روز حمایت می‌کنند. از سوی دیگر، برای زنانی که در معرض خطر بالای زایمان نوزادی با نواقص لوله عصبی هستند، آنها موافق هستند که روزانه ۵ میلی‌گرم اسید فولیک دریافت کنند.

محققان می‌گویند، شواهد برای دریافت مکمل‌های ویتامین D کمتر روشن هستند، زیرا داده‌های به دست آمده از کارآزمایی‌ها هیچگونه تاثیری را در مورد این مکمل‌ها بر کاهش خطر عوارض حین بارداری یا در زمان تولد نوزاد نشان نداده‌اند و از این موضوع حمایت نمی‌کنند. اما به هرحال، آنها معتقدند با توجه به توصیه‌های موجود برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌های سالم، مادران باردار باید روزانه ۱۰ میکروگرم ویتامین D مصرف کنند.

 

  فقدان شواهد

پژوهشگران می‌گویند در حال حاضر شواهدی وجود ندارد که استفاده از مکمل‌های مولتی‌ویتامینی را برای اغلب زنان باردار به امری ضروری و واجب تبدیل کند: «ما هیچ شواهدی را نیافتیم که توصیه کند همه زنان باردار باید از مکمل‌های مولتی‌ویتامینی پری‌ناتال استفاده کنند. البته این موضوع در مورد مکمل‌های ویتامین D و فولیک اسید صادق نیست، زیرا تجویز آنها در سطح ملی توصیه می‌شود.»

محققان تاکید می‌کنند اغلب توصیه‌هایی که در پشت بازاریابی این محصولات قرار دارد، مدعی هستند دستورالعمل‌های مکمل‌های مولتی‌ویتامینی از مطالعاتی برمی‌آیند که در کشورهای با درآمد کم انجام شده‌اند، جایی که زنان با احتمال بیشتری نسبت به زنان کشورهای با درآمد بالا، با مساله سوء‌تغذیه دست و پنجه نرم می‌کنند. در واقع، زنانی که مایل به باردار شدن هستند یا در حال حاضر باردار هستند، اگر از تغذیه درست و سالمی برخوردار باشند، شاید نیاز مبرمی به دریافت مولتی‌ویتامین‌های گران‌قیمت نداشته باشند. البته دانشمندان توصیه می‌کنند زنانی که وضعیت مالی خوبی نداشته و در معرض خطرات سوء‌تغذیه قرار دارند باید بتوانند از قرص‌های ارزان‌قیمت حاوی ویتامین D، فولیک اسید و ویتامین C در تمام طول دوران بارداری استفاده کنند و در دسترس آنها قرار داشته باشد.

 

  رژیم غذایی سالم و متنوع

Janet Fyle، از کالج سلطنتی ماماها، معتقد است: «ما زنان باردار یا آنهایی را که تمایل و قصد باردار شدن دارند تشویق می‌کنیم رژیم غذایی سالم و متنوعی را از میوه‌ها و سبزیجات تازه دنبال کنند. در کنار آن نیز مصرف فولیک اسید و مکمل‌ها را فراموش نکنند.» وی ادامه می‌دهد: «ما همچنین تاکید می‌کنیم که مادر باردار لازم نیست به جای ۲ نفر غذا بخورد. این یک افسانه است و آنچه که ضرورت دارد، آن است که از رژیم غذایی نرمال و متعادل از همه انواع مواد غذایی تبعیت کنند.»

همچنین ببینید

نشـسـت سـالانـه بــارداری انـجـمن پـزشــکی مــادری ـ جنـینی

نشـسـت سـالانـه بــارداری انـجـمن پـزشــکی مــادری ـ جنـینی

(SMFM) در تاریخ ۲۳ الی ۲۸ ژانـویه ۲۰۱۷ در لاس‌وگـاس بـرگـزار شد. آنچه در زیر …